2024/2025 - I półrocze
Klasy I-III
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W roku szkolnym 2023/2024 odbywały się kolejne zajęcia z wykorzystaniem zakupionego sprzętu w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
W pierwszym semestrze uczniowie wszystkich klas chętnie korzystali ze sprzętu, który szkoła ma w swojej ofercie. W tym roku szkolnym dużą popularnością cieszył się robot Dash. W trakcie zajęć z robotem uczniowie zapoznali się z możliwościami robota i jednocześnie wprowadzeni zostali w świat robotyki i programowania. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z trzema aplikacjami „Go”, „Blocky” „Wonder”. Największym zainteresowaniem cieszyła się aplikacja „Blockly”, w której znajdują się nie tylko podstawowe bloki ruchu, świateł, dźwięków i animacji, ale też bloki kontroli umożliwiające wprowadzenie do programu pętli i warunków oraz bloki zmiennych (dla bardziej zaawansowanych uczniów). W czasie jednych z zajęć uczniowie klas młodszych utrwalili sobie alfabet poprzez nagrywanie głosek odtwarzanych przez robota. Następnie tworzyli instrukcje, w której Dash musiał wykonywać różne ruchy, obroty, dźwięki.
Ponadto uczniowie chętnie pracowali z długopisami 3D tworząc dowolne rysunki i przedmioty w trzech wymiarach. Pracując z długopisem 3D uczniowie uczyli się koncentracji, cierpliwości oraz ćwiczyli umiejętności manualne (np. właściwy chwyt pisarski). Praca z długopisem 3D wykształciła w nich precyzję i dokładność, zmotywowała do realizacji własnych pomysłów, rozwinęła kreatywność, wyobraźnię przestrzenną i artystyczną oraz wyzwoliła pozytywne emocje, które wspomagają proces uczenia się.
Podczas zajęć uczniowie chętnie korzystali również z aparatów fotograficznych i kamery. Wykonywali zdjęcia podczas uroczystości szkolnych oraz codziennych zajęć, obserwowali przyrodę o różnych porach roku, tworzyli fotoreportaże oraz kręcili krótkie filmiki ze swoim udziałem.
Oprócz tego, w I semestrze w dużej mierze wykorzystywany był sprzęt nagłaśniający, który uatrakcyjnił występy podczas apelów oraz różnych, szkolnym uroczystości (Pasowanie na pierwszoklasistę, Dzień Niepodległości, Dzień Edukacji Narodowej, Jasełka, wspólne kolędowanie). W tym roku również chętnie wykorzystywana była laminarka, dzięki której uczniowie mogli utrwalać swoje prace i pomoce dydaktyczne.
W klasach młodszych początek roku, to w większości zajęcia o zdrowym żywieniu, podczas których uczniowie przygotowywali zdrowe koktajle owocowo- warzywne. Do ich przygotowania wykorzystywali roboty kuchenne.
Dodatkowo dużym powodzeniem cieszył się klej na gorąco, dzięki któremu uczniowie wykonywali prace techniczne, ozdoby świąteczne, upominki na Dzień Babci i Dziadka.
Ze sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości korzystają uczniowie na co dzień podczas zajęć dydaktycznych, kołach zainteresowań, zajęciach z pedagogiem i psychologiem szkolnym, zajęciach dodatkowych, zajęciach świetlicowych i bibliotecznych. Dzięki temu każdy z uczniów ma możliwość zaznajomienia się oraz wykorzystania sprzętu.
Klasy VI-VIII
Na zajęciach z języka polskiego z uczniami z Ukrainy używamy mikrofonu w ćwiczeniach poprawności artykulacyjnej.
W świetlicy szkolnej używaliśmy robotów podczas zajęć z klasami szóstymi. Dzieci z chęcią brały udział w cyklu zajęć programując je i nimi sterując.
Dzięki sprzętowi odtwarzającemu muzykę przez cały rok szkolny spotykamy się na zajęciach i w rytm muzyki wykonujemy zadania ruchowe. Na zdjęciach grupa SKS dziewcząt na rozgrzewce przy muzyce i grupa świetlicowa podczas ćwiczeń z obręczami przy muzyce.
W pierwszym semestrze tego roku na zajęciach rozwijających kompetencje emocjonalno- społeczne uczniowie często wykorzystywali aparat fotograficzny w celu udokumentowania podstawowych emocji tj. złość, radość, strach, smutek.
Na zajęciach koła techniczno- plastycznego co tydzień używamy maszyn do szycia, robotów, laptopa, nożyczek, igieł, nici zakupionych w ramach projektu Laboratoria przyszłości.
Na zajęciach koła odkrywcy uczniowie wykonywali modele cząsteczkowe związków chemicznych za pomocą długopisów 3D.